Mikrouuni, joka ei hälytä jatkuvasti?
Matti Savolainen
2009-12-13 17:16:10 UTC
Hei
Tyttäreni lapsiperheessä olisi tarvetta
mikroaaltouunille, joka ei lämmityksen loputtua
hälyyttäisi minuuttikaupalla.
Mielellään kuitenkin kellollinen (ei-vieterivetoinen) uuni.
Onko teillä ehdotuksia/kokemuksia tällaisesta uunista?
-Matti-
Asko Ikävalko
2009-12-13 18:44:00 UTC
Post by Matti Savolainen
[...]
Minulla oli joskus vuosituhannen alussa Boschin mikro, jossa sai itse
valita hälyttääkö oven avaamiseen asti vai hälyttääkö vain kolmella lyhyellä
piippauksella.

Mikro oli todella helppokäyttöinen ja sinne sai laittaa metalliakin.

Boschin sivuilla tämä muistuttaa melko pitkälle sitä mallia, joka minulla
oli:

http://www.bosch-home.fi/tuotteet/liedet-uunit-keittotasot/mikroaaltouunit/HMT75M421.html?source=browse

-Asko
Mika Iisakkila
2009-12-13 18:57:02 UTC
Post by Asko Ikävalko
Minulla oli joskus vuosituhannen alussa Boschin mikro, jossa sai itse
valita hälyttääkö oven avaamiseen asti vai hälyttääkö vain kolmella
lyhyellä piippauksella.
Osaako joku selittää, mitä tuolla hemmetin hälytyksellä ylipäätään
tehdään? Määrääkö sen joku laki, kun se on joka ainoassa laitteessa?

Maailman tappiin asti moikaavat masiinat taitavat sentään olla
vähemmistönä. En edes muista, koska olen sellaisen viimeksi tavannut.
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Asko Ikävalko
2009-12-13 19:05:05 UTC
Post by Mika Iisakkila
Osaako joku selittää, mitä tuolla hemmetin hälytyksellä ylipäätään
tehdään? Määrääkö sen joku laki, kun se on joka ainoassa laitteessa?
On se minun mielestä ihan kiva, että jonkun merkkiäänen päästää. Mutta,
kyllähän nykytekniikalla voisi tuokin olla asiakkaan konffattavissa, niin
että mikrossa olisi ääniprofiilit: Äänetön, Normaali, Pitkä.
Post by Mika Iisakkila
Maailman tappiin asti moikaavat masiinat taitavat sentään olla
vähemmistönä. En edes muista, koska olen sellaisen viimeksi tavannut.
Nekin on varmaan jossain ravintolakeittiössä ihan käteviä, ettei annos
unohdu mikroon tuntikausiksi, vaan päätyy asiakkaallekin jossain vaiheessa.

-Asko
Akseli Mäki
2009-12-14 21:32:36 UTC
Post by Asko Ikävalko
On se minun mielestä ihan kiva, että jonkun merkkiäänen päästää.
En ymmärrä moista. Sen mikron oma äänihän on kovempi kuin merkkiäänen.
Jos mikron ääni lakkaa tai sitä ei kuulu, on mikro sammunut. Ei siinä
minusta mitään erityistä merkkiääntä tarvita. Toisaalta mekaanisesta
bling merkkiäänestä huolimatta minulla on joskus jotain unohtunut
mikroon pienessä asunnossa jossa kumpikin ääni kuuluu kaikkialle.
Mika Selänne
2009-12-15 07:35:22 UTC
Post by Akseli Mäki
Post by Asko Ikävalko
[...]
No ainakin minun mikroni pitää sitä samaa hurinaa senkin jälkeen, kun on
lopettanut lämmittämisen. Ja hiljenee vasta kun oven avaa. Kovin ääni siitä
mikrosta taitaa tulla niistä puhaltimista...

-Mika-
Osmo R
2009-12-15 08:46:07 UTC
Post by Akseli Mäki
Post by Asko Ikävalko
On se minun mielestä ihan kiva, että jonkun merkkiäänen päästää.
En ymmärrä moista. Sen mikron oma äänihän on kovempi kuin merkkiäänen.
Jos mikron ääni lakkaa tai sitä ei kuulu, on mikro sammunut.
Itseasiassa ei. Tuollaista hurinan loppumista ei huomaa niin
helposti, kuin selvää merkkiääntä.

Osmo
Osmo R
2009-12-15 08:55:00 UTC
Post by Asko Ikävalko
On se minun mielestä ihan kiva, että jonkun merkkiäänen päästää. Mutta,
kyllähän nykytekniikalla voisi tuokin olla asiakkaan konffattavissa,
niin että mikrossa olisi ääniprofiilit: Äänetön, Normaali, Pitkä.
Oikea nörttimikro? Joillekin ratkaisu yksinkertaiseen ongelmaan
on tehdä laitteesta entistä monimutkaisempi. "Ääniprofiilit",
kaikkea sitä saa kuulla. Ehkä USB-tilkulta voisi ladata
haluamansa soittoäänen Ogg Vorbis -formaatissa.
Post by Asko Ikävalko
Nekin on varmaan jossain ravintolakeittiössä ihan käteviä, ettei annos
unohdu mikroon tuntikausiksi, vaan päätyy asiakkaallekin jossain vaiheessa.
Jos ko. ammattilaiset tarvitsevat tuollaista, minä kyllä syön
muualla.

Asiaa hieman sivuten nykyään on muotiin tullut erilaisissa
herätyskelloissa (mm. kännykät) torkkuhälytykset, jotka
piippaavat maailman tappiin.

Osmo
Ari Saastamoinen
2009-12-15 15:23:37 UTC
Post by Osmo R
Asiaa hieman sivuten nykyään on muotiin tullut erilaisissa
herätyskelloissa (mm. kännykät) torkkuhälytykset, jotka piippaavat
maailman tappiin.
En viestistäsi tulkinnut, että onko tuo mielestäsi hyvä vai huono
asia? Jotenkin olisin aistivinani, että koet tuon negatiiviseksi.
Mun mielestäni tuo ainakin on loistava toiminne.
--
Arzka oh3mqu+***@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje
Asko Ikävalko
2009-12-15 15:53:10 UTC
Oikea nörttimikro? Joillekin ratkaisu yksinkertaiseen ongelmaan on tehdä
laitteesta entistä monimutkaisempi. "Ääniprofiilit", kaikkea sitä saa
kuulla.
Jep. Oletuksenahan käytössä voi olla enemmistön suosima ääniprofiili, mutta
en pidä sitenkään mitenkään liian monimutkaisena, että asetusta saisi
vaihtaa pitämällä esim. kahta tiettyä näppäintä pohjassa samaan aikaan
(Boschissa pidetään start-nappia pohjassa 3 sekuntia). Näin mummelit eivät
sitä vahingossa ala konffaamaan. No okei, tulisihan tästä toiminnosta
muutama rivi lisää käyttöohjeeseen, joten kyllähän se vehkeen käyttö tasan
sen verran monimutkaistuu. Mutta, mitään menunappeja tms. ei tarvisi
laitteen käyttöliittymään viritellä.
Ehkä USB-tilkulta voisi ladata haluamansa soittoäänen Ogg
Vorbis -formaatissa.
Miksipä ei. Ja jos file on korruptoitunut, soitettaisiin Nokia tune. :-)
Jos ko. ammattilaiset tarvitsevat tuollaista, minä kyllä syön muualla.
Mikäs siinä jos on varaa syödä jommassa kummassa Helsingin kahdesta (vai
kolmesta?) Michelin-ravintolasta. Mutta, kaikissa ketjuravintoloissa mikroja
on kyllä jopa useampia rivissä.
Asiaa hieman sivuten nykyään on muotiin tullut erilaisissa
herätyskelloissa (mm. kännykät) torkkuhälytykset, jotka piippaavat
maailman tappiin.
Eikös se ole vähän niinkuin torkkuhälytyksen ideakin? Saadaan lykättyä
herätystä esim. 5 min kerrallaan, vaikka maailmaan tappiin saakka, jos
sattuu niin paljon väsyttämään. Sitten jos ei ole aikomuskaan herätä,
kuitataan herätys kokonaan pois päältä sillä toisella napilla.

Nokialaisissa taisi joskus olla eka torkun väli 5 min, toka 10 min, kolmas
15 min ja sen jälkeen ei enää hälytystä tullut ollenkaan. IMHO tuo on aika
systeemi.

-Asko
Asko Ikävalko
2009-12-15 16:31:06 UTC
Post by Asko Ikävalko
en pidä sitenkään mitenkään liian monimutkaisena
p.o. "en pidä _sitä_ mitenkään liian monimutkaisena"
Post by Asko Ikävalko
IMHO tuo on aika systeemi.
+huono

PS. Toimiihan se oikoluku näin Send -napin jälkeenkin. ;-)

-Asko
Osmo R
2009-12-18 21:16:58 UTC
Post by Asko Ikävalko
[...]
Minä haluan, että herätys on pois, kun sen kerran laittaa pois.
Torkkuherätystä ei helpolla usein saa pois, herätysten välillä
vaan pitää odottaa, että se piippaa uudestaan. Tai jos herätyksen
saa pois, on se sitten pysyvästi pois.
Post by Asko Ikävalko
Nokialaisissa taisi joskus olla eka torkun väli 5 min, toka 10 min,
kolmas 15 min ja sen jälkeen ei enää hälytystä tullut ollenkaan. IMHO
tuo on aika systeemi.
Jos on aikaa nukkua ylimääräiset 5-30 minuuttia, niin miksi ei
laita suoraan kelloa soimaan sen verran myöhemmin.

Osmo

P.V.
2009-12-13 19:16:54 UTC
Post by Matti Savolainen
[...]
Kahdesta ei-vieterivetoisesta mikrosta on kokemusta, molemmat Panasoniceja.
Lämmitysaika asetetaan painelemalla kymmeniä sekunteja, minuutteja ja
kymmeniä minuutteja, ja sitten käynnistysnappia. Lämmityksen loputtua mikro
piippaa muutaman kerran ja vaikenee sitten.

P.V.
k***@helsinki.fi.invalid
2009-12-13 20:17:02 UTC
Post by P.V.
Post by Matti Savolainen
[...]
Hassuja, olin jo muodostamassa käsitystäni siitä mitä kirjoitat
vaiheessa "lämmitysaika asetetaan painelemalla kymmeniä sekunteja"...

Itse kun aikoina luovuin (taisi olla juuri Panasonic) juuri tuon
painelemisen takia. Yksi vääntö ja se on siinä sopii _minulle_ paremmin.
Ehkä se vieteri löystyy, mutta kyllä teho muutenkiin kärsii joten koska
kyseessä ei ole yön yli ilmiö siihen mukautuu sitä mukaan.
Kaj
Osmo R
2009-12-15 08:43:51 UTC
Post by k***@helsinki.fi.invalid
[...]
Minäkään en ole tajunnut ideaa noissa naputteluissa. Kyllä
mekaaninen ajastin on käytettävyydeltään helpoin. Tarkkuus ei
ehkä ole samaa luokkaa, mutta en minä ainakaan ole koskaan
mitannut pitäisikö jotain lämmittää 2 min 40 s vai 2 min 50 s.

Tosin viime aikoina digitaalisissa mikroissa on myös otettu
käyttöön väännettävä pyörä. Ovat ilmeisesti tajunneet ko.
käyttöliittymän helppouden.

Osmo
Mikko Saukkoriipi
2009-12-15 09:20:36 UTC
[...]
Minä kun olen lämmittänyt kaakaota varten maitoa niin mielestäni 80
sekuntia oli aika sopiva, mutta 90 sekuntia alkoi olla liian pitkään.

Tuo vääntöpyörä olis kyllä ihan ehdoton ajan säätöön. Olen jo vuosia
etsinyt sellaisella varustettua herätyskelloa, Stokkaa ja DealExtremeä
myöten mutta mistään en ole löytänyt. Kaikissa näyttäisi olevan vain ne
vakiot kaksi nappia joilla ajan muuttaminen on täyttä tuskaa. Joko pidät
nappia minuutin pohjassa tai jos haluat selvitä nopeasti niin hakkaat
niitä noin 50 kertaa. Toinen vaihtoehto voisi olla iPodeista tuttu
kosketuspyörä.
Akseli Mäki
2009-12-15 22:05:03 UTC
Post by Mikko Saukkoriipi
[...]
Puhut jostain kelloradiosta tai digitaalisella näytöllä varustetusta
herätyskellosta? Kyllä perinteisen mallisia herätyskelloja vielä on.
Mekaanisia voi ehkä löytyä jostain halpa/krääsähallista mutta luulisi
quartz-kelloja perinteisillä viisareilla vielä löytyvän monista
kaupoista. Tosin jos semmoista joutuu monta tuntia siirtämään niin
hetken siinäkin aikaa menee.
Jukka Marin
2009-12-15 20:46:18 UTC
Post by Osmo R
Tosin viime aikoina digitaalisissa mikroissa on myös otettu
käyttöön väännettävä pyörä. Ovat ilmeisesti tajunneet ko.
käyttöliittymän helppouden.
Johan tuo pyöritettävä nuppi on yli 10-vuotiaassa mikrossakin,
ja ihan kätevä se on. Tosin vielä enemmän käytän paria muistia,
joihin voi ohjelmoida haluamansa ajan ym. ja ottaa sen käyttöön
kahdella painalluksella (muistipaikan nappi ja start).

Tämä mikro on sitten pilattu sillä, että se jää ajan päätyttyä
pörräämään, kunnes oven avaa tai painaa stoppia. No, JOTAIN
kiusaa kai sen insinöörin on aina pakko keksiä. Tahallaan tai
tyhmyyttään.

-jm
k***@helsinki.fi.invalid
2009-12-16 06:04:48 UTC
Post by Jukka Marin
[...]
Oma (vanha) mikroni jää toki pörräämään lopussa. Mutta vielä
ärsyttävämpää on että aloittaa pörräämisen heti kun vääntönuppia
kääntää. Alussa (ja satunnaiskäyttäjälle vieläkin) ei tällöin selviä
että jotta se oikeasti lähtisi pitää myöskin painaa jotain
aloitusnapeista.

(Vinkki: pizza jota kuumennetaan muovikuvun alla mikrossa jossa
vahingossa painettu grillivastus päälle ei ole kulinaarinen nautinto).
Kaj
Jukka Pakkanen
2009-12-16 14:56:01 UTC
Post by Jukka Marin
Post by Osmo R
[...]
Hämämstyttäviä ongelmia ihmiset kyllä saavat mikrostakin aikaan, kun
tätä keskustelua seurannut. Miksi ihmeessä pitää ostaa sellaisia
purkkeja joiden toimintaan ei ole tyytyväinen?? Omissa mikroissa on
kaikissa nuppi josta elektronisesti valitaan aika, 5s välein. Piippaa
pari kertaa kun on valmis ja that's it. Lisäksi on "pidä lämpimänä"
toiminto joka halutessaan pitää mikroa pienellä teholla päällä jonkun
minuutin kun valittu aika loppunut. Merkkeinä Moulinex ja mikähän se
toinen oli, mikä lie. Samat toiminnot siinäkin ajan valinnan ja
piippausten suhteen, eri merkki.
P.V.
2009-12-16 16:41:43 UTC
Hämämstyttäviä ongelmia ihmiset kyllä saavat mikrostakin aikaan, kun tätä
keskustelua seurannut. Miksi ihmeessä pitää ostaa sellaisia purkkeja
joiden toimintaan ei ole tyytyväinen??
Ongelma lienee siinä, että kaupassa on vaikea päätellä, mikä mikroista
toimii itselle mieleisellä tavalla. Lisäksi mikro kuuluu sellaisiin
laitteisiin, jollainen hankitaan yleensä, kun vanha on simahtanut, ja uuden
hankinnalla on kiire. Tällöin valinta on tehtävä niiden mallien välillä,
joita kaupasta sattuu silloin saamaan.

P.V.
Jukka Pakkanen
2009-12-16 17:34:20 UTC
Post by P.V.
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Tuskin se niin minuutin päälle on ettei ehtisi jonkun toisenkin kaupan
tarjontaa käydä katsomassa, jos siellä olisi muita malleja kuin ne 15
eri mallia siinä ekassa kaupassa. Monissa kaupoissa on myös
palautusmahdollisuus, joissain jopa 30pv ajan, jolloin jos kaupassa
tehnyt väärät johtopäätökset laitteeseen tutustuttuaan (kaikkihan
tietysti tutustuvat tuotteeseen kaupassa, eivätkö sokkona osta halvinta
mallia halvimmasta liiteristä ja kotona sitten pura atomeiksi ja palauta
kauppaan kun "se ei toimi" kuten jotkut pesänryöstäjät tekevät) ja
kauppiaalta asiaa kysyttyään, niin voi kiikuttaa sen takaisin ja ottaa
tilalle se jossa asiat on kohdallaan. Näin saa jopa sen takuunkin aina
ihan ihkauuden, mikä kuulemma pitäisi saada aina kun laite ei toimikaan
kuten ajatus.
kteak
2009-12-16 16:58:49 UTC
On Wed, 16 Dec 2009 16:56:01 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
Omissa mikroissa on
kaikissa nuppi josta elektronisesti valitaan aika, 5s välein. Piippaa
pari kertaa kun on valmis ja that's it. Lisäksi on "pidä lämpimänä"
Itselläni on vastaavanlainen käytössä ja tuo 5s väli ärsyttää
suunnattomasti. Mielestäni tuon pitäisi olla niin, että esim. 30
sekuntiin asti voisi valita ajan sekunnin tarkkuudella.
- kteak -
Jukka Pakkanen
2009-12-16 17:39:40 UTC
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Pienestä sitä osaakin "suunnattomasti" ärsyyntyä, ei taida olla elämä
helppoa?

Itsekin joskus haluan jotain muuta kuin 5:llä jaollisen sekuntiluvun,
jolloin laitan siihen luvun ja kun pari sekuntia käynyt niin säädän ajan
uudelleen. Ja kas, saan ihan sekunnilleen halutun ajan siihen. Ja aikaa
operaatioon menee 1-2 sekuntia kauemmin kuin jollekin tasaluvulle.

Jos vaikkapa haluan kevysti sulattaa/pehmentää voin leivälle, ja 5s on
liian vähän ja 10s liian paljon, 7s olisi sopiva, niin laitan siihen
mielialasta riippuen joko 5s ja painan napista käyntiin, ja n. sekunnin
kuluttua väännän uudelleen 5s kohdalle. Ja sain juuri sen 7s minkä
halusinkin. Joskus laitan uhmakkaasti 10s, ja kun käynyt pari sekuntia
niin käännän sen 5 sekunttiin ja annan käydä loppuun. Plim-plom ja taas
tuli 7 sekunnin sulatus. Eikä lainkaan ärsyttänyt, puhumattakaan että
"suunnattomasti" olisi ärsyttänyt.
kteak
2009-12-16 18:40:07 UTC
On Wed, 16 Dec 2009 19:39:40 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
[...]
No mutta sehän on hieno homma, että olet kääntänyt käyttöliittymän
puutteet positiiviseksi asiaksi. Itse teen samoin, vähennän tai lisään
aikaa lennossa, muttei sen tarvitsisi olla niin.
- kteak -
Jukka Pakkanen
2009-12-16 19:51:12 UTC
Post by Jukka Pakkanen
[...]
En koe sitä puutteeksi, vaan hyväksi ominaisuudeksi. Se alkaisi jo
arsyttää jos pitäisi aina aikaa valitessaan ranne kipeänä niitä
sekunteja ruuvata eteenpäin. Veikkaan että sinulle tulisi tuosta jo
ennemmän kuin "suunnatonta" ärsytystä, jos laite tosiaan toimisi
haluamallasi tavalla.

Muuten, vielä helpommalla pääset kun laitat siihen sen 10 sekuntia, ja
avaan vain luukun kun 7 sekuntia kulunut. Ei mennyt yhtään ylimääräistä
aikaa, eikä tarvinnut kuunnella plimputustakaan. Siltikö ärsyttää
suunnattomasti?
kteak
2009-12-17 15:24:01 UTC
On Wed, 16 Dec 2009 21:51:12 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Käyttämäni kielikuvako sinua noin nyppii? En usko, että sinäkään
oikeasti "uhmakkaasti" kääntelet aikaa mikroosi, vaan halusit tuolla
hieman värittää tekstiäsi.

Niinkuin sanoin aiemmin: hieno homma että sinulle kelpaa.
- kteak -
Jukka Pakkanen
2009-12-17 19:05:01 UTC
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Ei mikään nypi, vaan päinvastoin, minusta on hyvin hupaisee että jotain
voi "äärettömästi ärsyttää" vai miten se nyt olikaan, en enää edes
muista, että jokin toiminto ei toimi halutulla tavalla, vaikka laite
itse asiassa toimii vielä paremmin ja se haluttu toimintokin on ihan
oman viitseliäisyyden varassa.

Mutta jos kommentti tarkoitti jotain muuta kuin mitä siinä luki, niin
eipä siinä mitään. Nämä kommentit vain sen perusteella mitä oli kirjoitettu.
kteak
2009-12-17 19:40:44 UTC
On Thu, 17 Dec 2009 21:05:01 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Kyllä minua se ärsyttää äärettömästi edelleenkin. Et nähtävästi
ymmärrä, että tuo mikron luona päivystäminen ja sekuntien kanssa
pelaaminen ei joka tilanteessa käy. Näitä mainitsemiani tilanteita
voit miettiä ihan itse ja huvittua rauhassa.
- kteak -
Jukka Pakkanen
2009-12-17 21:11:35 UTC
Post by kteak
Post by Jukka Pakkanen
[...]
No kerro nyt ainakin yksi esimerkki siitä miten se 5s resoluutio
niii....in suuri että se suunnattomasti ärsyttää, missä tilanteessa
joudut "päivystämään" siinä mikron vieressä että saat sekunnilleen
oikean lämmitysajan? Sehän tässä jo on käyty läpi että lyhyillä ajoilla
siitä ei tule mitään ongelmaa, ellei sellaista tahdo ehdoin tahdoin
itselleen keksiä. Mutta sinulla näyttää nyt olevan jokin tarve saada
lämmityksen kestämään 8 minuutin sijasta 8 minuuttia ja 2 sekuntia,
mutta mikä tuo tarve täsmälleen ottaen on, joka vaatii noin tarkan
ajastuksen? Ja mihin ei kelpaa se jo kerrottu vaihtoehto että laittaa
valitun ajan, ja kahden tai kolmen sekunnin käynnin jälkeen, tarpeen
mukaan, kääntää uudelleen siihen haluttuun aikaan. Jolloin saa ihan
halutun sekuntimäärän vaikka kuinka pitkälle ajalle, ja vain sekunnin
tai kahden odotusajalla.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, oma mielikuvitus ei oikein taivu enää
tuollaisen keksimiseen.
kteak
2009-12-17 21:26:52 UTC
On Thu, 17 Dec 2009 23:11:35 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
Ihan mielenkiinnosta kyselen, oma mielikuvitus ei oikein taivu enää
tuollaisen keksimiseen.
Vinkki: pienet lapset.
- kteak -
Jukka Pakkanen
2009-12-17 21:57:13 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Ihan mielenkiinnosta kyselen, oma mielikuvitus ei oikein taivu enää
tuollaisen keksimiseen.
Vinkki: pienet lapset.
Ai teillä hermot menee kun pienet lapset tarvitsevat säätää mikroa yhden
sekunnin tarkkuudella, eivätkä siinä onnistu? Kieltämättä
mielenkiintoisen kuulloista.
kteak
2009-12-17 22:16:13 UTC
On Thu, 17 Dec 2009 23:57:13 +0200, Jukka Pakkanen
Post by Jukka Pakkanen
Ai teillä hermot menee kun pienet lapset tarvitsevat säätää mikroa yhden
sekunnin tarkkuudella, eivätkä siinä onnistu? Kieltämättä
mielenkiintoisen kuulloista.
Metsään meni.

Viisaampi antaa periksi...joten sulka sulle hattuun. Hyvä systeemihän
tuo 5 sekuntia kerrallaan lisättävä ajastin on. Ei kipeydy ranne ja
voi hakea jännitystä elämään lisäämällä tai poistamalla aikaa
lennossa.
- kteak -
Otto J. Makela
2009-12-18 08:02:55 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Post by kteak
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Ymmärsit väärin: pienten lasten kypsentämiseen tarvitaan sekuntien
tarkkuus, muuten voi ohut nahka alkaa kuivua liiaksi.
--
/* * * Otto J. Makela <***@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * * * * * * * */
Opas Koira
2009-12-18 09:13:11 UTC
Post by Otto J. Makela
Post by Jukka Pakkanen
Post by kteak
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Ne pitää voidella voisulalla ja kypsentää taikinakuoressa.
Näinhän se Hanukka-Peteliuskin valmistettiin.
Jukka Marin
2009-12-16 18:53:57 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Hämämstyttäviä ongelmia ihmiset kyllä saavat mikrostakin aikaan, kun
tätä keskustelua seurannut. Miksi ihmeessä pitää ostaa sellaisia
purkkeja joiden toimintaan ei ole tyytyväinen??
Juu, olisi kyllä taloa ostaessa pitänyt älytä, että sinänsä asiallisessa
talossa oli tulossa mukana osittain ärsyttävä mikro :-p

-jm
Jukka Pakkanen
2009-12-16 19:52:31 UTC
Post by Jukka Marin
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Itse jos ostaisin talon jossa ärsyttävä mikro, niin pistäisin sen
kiertoon ja ostaisin sinne sellaisen mikron josta pidän. Ja taas olisi
ongelma ratkaistu.
Mika Iisakkila
2009-12-16 19:56:33 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Itse jos ostaisin talon jossa ärsyttävä mikro, niin pistäisin sen
kiertoon ja ostaisin sinne sellaisen mikron josta pidän. Ja taas olisi
ongelma ratkaistu.
Monet ihmiset eivät enää halua ratkaista kaikkia pieniä
tyhjänpäiväisiä ongelmia ostamalla jotain. Se on niin 90-lukua.
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Jukka Pakkanen
2009-12-16 20:00:22 UTC
Post by Mika Iisakkila
Post by Jukka Pakkanen
[...]
Joo toki olen huomannut, paljon mukavampi on kärsiä, olla
"suunnattomasti ärsyyntynyt, ja valittaa nettipalstoilla. Kuin sijoittaa
promillen murto-osa sen asuntohankinnan budjetista siihen mikroon...

Plus kun se ongelma näyttää olevan että jokin mikron vääränlainen
piippaus ei ole näille "tyhjänpäiväinen ongelma" vaan lähes elämää
suurempi asia. Siihenhän juuri kommentoin.
Matti Savolainen
2009-12-16 19:59:51 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Itse jos ostaisin talon jossa ärsyttävä mikro, niin pistäisin sen
kiertoon ja ostaisin sinne sellaisen mikron josta pidän. Ja taas olisi
ongelma ratkaistu.
Sitähän tässä juuri tehdään. Etsitään uutta mikroa ärsyttävän tilalle.
-Matti-
Jukka Marin
2009-12-17 06:53:46 UTC
Post by Jukka Pakkanen
Itse jos ostaisin talon jossa ärsyttävä mikro, niin pistäisin sen
kiertoon ja ostaisin sinne sellaisen mikron josta pidän. Ja taas olisi
ongelma ratkaistu.
Esim. kaapistoon upotetun mikron tilalle voi olla hankala löytää sopivaa
kokoa. Toisekseen en ole vielä käyttänyt mikroa, jossa ei olisi jotain
älyttömyyttä (lähinnä softassa), joten en ole viitsinyt nähdä vaivaa.

-jm
tero
2009-12-18 09:59:01 UTC
Post by Osmo R
[...]
Muutoin olen samaa mieltä mekaanisen ajastimen käytettävyydesta, mutta
vauvalle kun lämmittää tuttipulloa, niin sen pitää olla tarkalleen
30sekuntia. 20 s. jää liian kylmäksi ja 40 s. on liian kuuma, jolloin
pitää joko lämmittää hieman lisää tai odotella jäähtymistä. Molempiin
menee aikaa. Vauvan itku on tutkitusti maailman ärsyttävin ääni ja kun
sitä tulee taukoamatta kovalla voluumilla kunnes maitopullo on suussa,
niin alkaa aidosti arvostaa sitä, että tarkkuus on kohdallaan, eikä
hommaan mene yhtään ylimääräistä hetkeä.
k***@helsinki.fi.invalid
2009-12-18 10:22:25 UTC
Post by tero
[...]
Totta, muistan kyllä tuon. Mutta muistikuvani on että alussa 18 s,
sitten kun määrät nousi asteittain pidempiä aikoja. Kärsivällisenä isänä
seisoin kyllä rannekelloa katsoen sen 20-40 sekuntia, enkä hyödyntänyt
tätä aikaa muuhun toimintaan. Odotus ei mielestäni ollut ylipääsemättömän
pitkä.
Kaj
Heikki Heinonen
2009-12-13 20:48:04 UTC
On Sun, 13 Dec 2009 19:16:10 +0200, "Matti Savolainen"
Post by Matti Savolainen
[...]
Lidlissä myydään pienehköä 800w mikroa jossa on elektroninen ajastin ja lisäksi
grillivastukset. Hintaa on 59€ muistaakseni. Piipityksestä en tiedä mutta halpa
on.
PenttiL
2009-12-13 21:35:03 UTC
Post by Matti Savolainen
[...]
Kyllä nuo äänet "ammattimies" äkkiä vaimentaa, myöskin ne elektroniset.
Muistaakseni vanhasta kardaanivetoisesta taisin itse asiassa heittääkin
kili-kilikellon pöpelikköön. Se notre-dame kun kuului varmaan
naapurikortteliin ainakin, jos sattui olemaan ikkuna ravollansa. Käy
siinä sitten yöllä jääkaapilla tekemässä pikkuevästä. Uudemmissa taitaa
olla jotain piezo-, tms. virityksiä. Oli mitä oli, kyllä siihen teippi,
korvatulppa, nippuside, kumminauha ja sinitarra tms. pystyy ellei halua
heittäytyä ihan oikeaksi asentajaksi.

-Pena ;-)
Heikki Heinonen
2009-12-14 10:52:24 UTC
Post by PenttiL
[...]
Ääni sinitarralle. Mutta ihan kenen vaan ei pidä ruveta aukomaan mikroja. Siellä
voi olla sellaiset kondensaattorit että tulee iso tärsky.
Esa
Mikä vika on perinteiseesä "vieterimallissa"?
Asko Ikävalko
2009-12-14 17:13:11 UTC
Post by Esa
Mikä vika on perinteiseesä "vieterimallissa"?
Itse käytin yli 10 vuotta digitaalista mikroa, kunnes muutin nykyiseen
kämppään, jossa oli keittiössä valmiina halpisvieterimalli.

Kyllä digitaalinen käyttöliittymä on mukavampi alle minuutin lämmitysaikoja
haluttaessa. Parhaimmillaan digitaalimikrossakin aika pyöräytetään nopeasti
nupista ilman että tarvii tehoja joka kerta erikseen valita.

-Asko
Ari Saastamoinen
2009-12-15 15:20:38 UTC
Post by Asko Ikävalko
[...]
Sellainen vanha perinteinen kaksinuppinen on kyllä kaikista
näppärin. (Siis toisella säädetään tehoa ja toisella aikaa)

Tosin tuon tehosäätimenkin vois hukata, kun mulla se ainakin on
täysillä joka tapauksessa jatkuvasti.

Väännän ajastimen nupista ja vehje lähtee käyntiin. Jos loppuu pinna
tai muuten vaan tuli väännettyä liikaa aikaa, niin sitten vääntää sen
nollille ja ottaa eväät ulos. Ei noitten ajastukset mitään
rakettitiedettä ole - aivan samantekevää vaikka sitä ei sekunnin
tarkkuudella saakaan ajastettua.
Asko Ikävalko
2009-12-15 15:42:59 UTC
Post by Ari Saastamoinen
aivan samantekevää vaikka sitä ei sekunnin
tarkkuudella saakaan ajastettua.
Riippuu siitä mitä lämmittää.

Esimerkkejä:
- Pienen voisula-annoksen sulattamiseen riittää 5 - 8 sek.
- Karjalanpiirakka 25 sek.
- Lihapiirakka 45 sek.
- Teemukillisen kuumentamiseen menee sillä juuri tietyllä mukityypillä 1 min
30 sek. Jos ajaksi laittaisi 2 min, kiehuisi se yli.

Nyt kun minullakin on tuollainen perinteinen malli, joutuu nuo alle 30 sek
ajat tiiraamaan seinäkellosta.

-Asko
Akseli Mäki
2009-12-15 22:05:24 UTC
Post by Asko Ikävalko
Nyt kun minullakin on tuollainen perinteinen malli, joutuu nuo alle 30 sek
ajat tiiraamaan seinäkellosta.
Olisiko vähemmän tehoa yksi mahdollinen ratkaisu? Itse usein lämmitän
kahvikupillisen mikrossa ja sopivana aikana pidän toiseksi suurimmalla
teholla n. 1 min 45 sekuntia. Mutta eipä noilla mekaanisilla
ajastimilla sitä aikaa täsmälleen saa asetettua, kuitenkaan aina on
tullut sopivasti.
Mika Iisakkila
2009-12-15 15:51:57 UTC
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Toisaalta jonkun kuppijuoman lämmittämisessä 45 sekuntia voi olla jo
aivan eri asia kuin 55 sekuntia, ja kokemus opettaisi mitä siihen
pitää laittaa, jolloin ajastimesta voisi olla ylipäätään jotain
hyötyä. Itsekin olisin tyytyväisin vieterikelloon, kunhan siitä
asteikosta saataisiin logaritminen niin että ensimmäisen muutaman
minuutin osalta se olisi paljon tarkempi. Näihin sitä ajastinta
varsinaisesti kaivattaisiin, eikä johonkin puolen tunnin
kalkkunansulatusoperaatioihin joissa on aivan sama vääntääkö kelloon
25 vai 30 minuuttia kun ei sitä etukäteen tiedä kuitenkaan. En ole
omaa laitettani kääntänyt yli viiden minuutin varmaan ikinä, että
sikäli siitä kellon rangesta voisi ottaa vain nollan pois perästä.

Duunissa on joku Matsui, jonka hienoista ohjelmista tai edes
varsinaisesta ajastimesta ei saa kukaan yhtään mitään tolkkua. Siinä
on kuitenkin "express cook" -näppäin, jolla saa minuutin aikaa per
painallus ja se starttaa suoraan. Tällä tulee toimeen, kun
digitaalinäytöstä voi itse vähentää puolikkaat minuutit ja lopettaa
homman sopivassa kohdassa kesken...
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.
Jouni Nordlund
2009-12-15 20:17:54 UTC
Post by Mika Iisakkila
[...]
Vaihda siihen jäykempi jousi :-)
--
Jouni Nordlund
Sulje kaikki selainikkunat ja katso miltä kuvat
sitten näyttävät (s.a.w.ohjelmistot 8/07).
Mika Selänne
2009-12-15 15:56:57 UTC
"Ari Saastamoinen" <oh3mqu+***@hyper.fi> wrote in message news:***@titan.hyper.fi...
)
Post by Ari Saastamoinen
Tosin tuon tehosäätimenkin vois hukata, kun mulla se ainakin on
täysillä joka tapauksessa jatkuvasti.
Varmaan kaikilla, suurimman osan aikaa. Ainoa poikkeus mulla on pakasteiden
sulattaminen. Siinä ei täyttä tehoa parane käyttää... palaa pinnalta ja
sisältä on vielä jäässä.

-Mika-
Asko Ikävalko
2009-12-15 17:00:17 UTC
Post by Mika Selänne
Varmaan kaikilla, suurimman osan aikaa.
Näin oli minullakin, kunnes tajusin että maltti on valttia tässäkin asiassa.
Post by Mika Selänne
Ainoa poikkeus mulla on pakasteiden sulattaminen. Siinä ei täyttä tehoa
parane käyttää... palaa pinnalta ja sisältä on vielä jäässä.
Kyllä esim. jääkaapista kaivettu reilun kokoinen yhden hengen ruoka-annoskin
kannattaa mielummin lämmittää 5 - 15 min. sopivan miedolla teholla, kuin
pyrkiä saamaan ruoka mahdollisimman nopeasti (2 - 3 min) kuumaksi. Jos
täydellä teholla puskee eikä edes välillä malta käännellä ruokaa, kuivuu se
pinnasta/reunoilta, kun keskusta on vielä kylmää. Pienempiä tehoja
käyttämällä annoksesta ei tule niin "mikrotetun" oloinen.

-Asko
Otto J. Makela
2009-12-14 08:21:14 UTC
Ihan asiaan liittymättömänä sivuajatuksena, miksiköhän mikroaaltouuni
on oletuksena sellainen laite joka piipittelee mahdollisimman kovaa ja
pitkään, vaikka esimerkiksi laitteen oven avaakin piippailujen alettua?

Tämähän on yksi niitä asioita joita ei yleensä voi kaupassa testata,
koska liesiä ja vastaavia ei niissä onnettomuuksien välttämiseksi
kytketä sähköihin.