Jalostajan perinteinen hernekeitto ei ole perinteistä nähnytkään
Matti Kaki
2008-03-03 11:56:48 UTC
Päätin ostaa kunnon hernerokkaa ja Citymarketissa olikin tarjouksessa
3 purkkia JALOSTAJAN perinteistä hernekeittoa 2 eurolla joten siitä
ostamaan ja herkuttelemaan kunnollisella ja jo vuosikymmenien ajalta
tutuksi tulleella Jalostajan hernekeitolla.

Mutta mitä ihmettä! Makua oli kyllä ja semaistui ihan herneiltä, mutta
jotain kuitenkin tuntui puuttuvan. Tarkastelin keittoa enkä hakemallakaan
löytänyt yhtään ainutta "sattumaa" tästäkään keitosta. Tarkistin purkin
vielä kerran ja kyllä siinä kerrottiin, että purkissa pitäisi olla
"Peristeistä hernerkeittoa" ja aineksina herneen lisäksi sianlihaa
ja silavaa sekä lihapitoisuutta 5 %.

Soitin siltä istumalta purkissa kerrottuun Jalostajan kuluttajapalvelun
numeroon (maksullinen kaukopuhelu) 02-2609 969. Puhelu meni keskukseen.
Keskus sanoi yhdistävänsä kuluttajapalveluun mutta sieltä ei vastattu.
Keskus otti minulta soittopyynnön ja lupasi kuluttajapalvelun ottavan
yhteyttä minuun. Purkissa ei ollut kerrottu mitään palvelun aukioloaikaa
eikä keskus myöskään maininnut sellaisesta mitään. Jalostajan nettisivulla
kuitenkin kerrotaan, että kuluttajapalvelu on avoinna ainoastaan klo 10-13.
Soitin sinne muistaakseni hieman yhden jälkeen joten oli varmaan jo
suljettu. Puhelua olen nyt odottanut kolmatta päivää eikä sitä ole
kuulunut. Laitoin vielä netin kautta viestiä Jalostajalle josko nyt
ehtisivät vastaamaan.

Nyt on kulunut liki viikko siitä kun otin Jalostajaan ensimmäisen kerran
yhteyttä, eikä sieltä ole minkäänlaista vastausta kuulunut. Ei puhelua
eikä sähköpostia. Olin luullut, että tuo Jalostajan hernekeitto oli
virheellinen ja purkkiin oli erehdyksessä joutnut kasvishernekeittoa
mutta nyt alkaa vaikuttaa siltä, että hernerokassa ei olekaan mitään
virhettä vaan Jalostajan hernerokka tosiaankin on tuollaista. Mitään
perinteistä siinä mielestäni ei ole jos kaikki liha on jauhettu niin
pieneksi ettei sitä lainkaan erota keiton seasta. Tätä käsitystäni
tukee myös äsken lukemani Yhteishyvän hernekeittotesti jossa kerrottiin,
että Jalostajan hernekeitossa ei ole lihanpaloja.

http://www.mattikaki.fi/kuluttaja/Jalostajan_hernerokka.htm
--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========
Navigare Necesse Est - Vivere Non Est Necesse
Pasi Pikkupeura
2008-03-03 12:21:57 UTC
Post by Matti Kaki
Päätin ostaa kunnon hernerokkaa ja Citymarketissa olikin tarjouksessa
3 purkkia JALOSTAJAN perinteistä hernekeittoa 2 eurolla
Hernekeittoa ei kannata rahan säästön vuoksi tehdä itse mutta... jos
todella hyvää keittoa haluaa, niin tekee tietenkin itse ja valitsee
lihaksi sian palvikylkeä n. 500-700 grammaa. Eli reilusti.

Huuhdellaan kuivaherneitä 500 gramman pussillinen ja jätetään likoamaan
seuraavaan päivään reiluun 2 litraan kylmää vettä. Hella pienelle,
kansi päälle, keitellään herneitä liotusvedessä ihan hiljaa parisen
tuntia, välillä pohjalta asti sekoittaen.

Lisätään pienitty savukylki ja pari sipulia hienonnettuna, keitellään
reilu tunti. Tarkistetaan suola ja lisätään hiukka meiramia (1-2 tl
jos kuivattua) ja vain ropsaus (0,5-1 tl) rouhittua mustapippuria.

Savu/palvikyljestä tulee huomattavasti parempaa hernekeittoa kuin
mistään muusta lihasta. Parempaa kuin joulukinkusta.

Keiton aikana herneitä voi hiukan muusata kauhalla kattilan laitaa
vasten, niin soseutuu paremmin.
-Mika-
2008-03-03 12:39:03 UTC
Post by Pasi Pikkupeura
Post by Matti Kaki
[...]
Tai sitten vaan lisää siihen Jalostajan keittoon sitä palvia sopivaksi
katsomansa määrän...
Ja minä lisään myös sipulia....
Tosin veneillessä jos kulussa syodään niin perinteisesti laitetaan
purkillinen lihapullia sen keiton sekaan, on helpompaa kun kumotaan vaan
kahden purkin sisältö kattilaan ja lämmitetään. Tosin ei siinä enää mistään
gurmeenautinnosta puhuta, kunhan saa lämmintä syötävää ettei voimat lopu
kesken yöpurjehduksen.

-Mika-
Tuomas Yrjövuori
2008-03-03 15:43:06 UTC
Post by Pasi Pikkupeura
Savu/palvikyljestä tulee huomattavasti parempaa hernekeittoa kuin
mistään muusta lihasta. Parempaa kuin joulukinkusta.
Parhaimmat hernekeitot olen saanut joskus lapsena Hankkijan avoimien
ovien päivillä Turussa, kun on oltu traktoreita katsomassa. Kyseisessä
sopassa sattumat olivat hirvenlihaa.

Nykyään, kun olen lähes "viherpiipertäjä", ajattelen niin, että pakkokos
sitä lihaa on hernekeittoon tunkea lainkaan. Jos siellä seassa on
muutama väljähtänyt kinkunpalanen, niin voisi sitten saman tien olla
olematta lainkaan.

Kaverini emäntä laittoi kerran jonkinlaista vegaaniruokaa,
linssikeittoa, oli muuten erinomaisen hyvää. Ei lihaa ollenkaan, mutta
silti erinomaisen ruokaisan ja täyteläisen makuista.
Tuomas Yrjövuori
Pasi Pikkupeura
2008-03-03 16:22:49 UTC
Kaverini emäntä laittoi kerran jonkinlaista vegaaniruokaa, linssikeittoa, oli
muuten erinomaisen hyvää.
Onhan se. Linssikeitot vieläpä valmistuvat suht. nopeasti.
Pikaruokaa.

Itse harrastan erilaisia kasviskeittoja lähinnä viikonlopun
alkuruokina. Gratinoitu sipulikeitto ja maa-artisokkakeitto
ovat suosikkejani. Toki muistakin juureksista tulee oikein
makoisia sosekeittoja.

Ok, tuleehan ne yleensä tehtyä kanaliemeen, mutta mikään ei
estäisi tekemästä keittoja kasvisliemeen ja terästämällä lientä
vaikka lasillisella kuivaa valkkaria, jos on oltava vege.

Ja jos pelkää kaloritonta keittoa, niin voihan keittoa
maustaa vaikka vahvalla sulatejuustolla. Jollain pienellä
kerman lorauksella ei ole oikein mitään merkitystä.

Ruokaisampaa saa, jos sosekeiton päälle asettelee kypsää
kalaa tai krutonkeja. Krutonkien tapaan valmistettuna kannattaa
kokeilla ruisleivästä tehtyjä leipätikkuja.

Päälle persiljan tupsu tai ruohosipulin varsi poikitellen
niin vähänkö tuli taas gurmeeta.
">Qwert
2008-03-03 18:25:16 UTC
Post by Pasi Pikkupeura
Kaverini emäntä laittoi kerran jonkinlaista vegaaniruokaa, linssikeittoa,
oli muuten erinomaisen hyvää.
Onhan se. Linssikeitot vieläpä valmistuvat suht. nopeasti.
Pikaruokaa.
Miksi Suomesta ei saa linssikeittoa valmiina purkeissa kuten hernekeittoa?
Keski- ja Etelä-Euroopasta sitä kyllä löytyy. Itse söisin linssikeittoa
mielummin kuin hernesoppaa. Linssejä toki voi itsekin keittää mutta en
ilmeisesti osaa maustaa keittoa oikein. Maku ei vaan ole yhtä hyvä.
Sami Nilainen
2008-03-04 05:01:19 UTC
Post by ">Qwert
Post by Pasi Pikkupeura
Post by Tuomas Yrjövuori
[...]
Saa valmistakin. Ainakin Valintatalo ja Minimani myy Baxtersin "Red Lentil
Pancetta" -keittoa pussissa. Se on punalinssikeittoa, jossa on savupekonia.
Ihmeen hyvää eineskeitoksi. Lisätietoa:
http://www.baxters.com/products/redlentil-pancetta.html
jarmot
2008-03-03 15:08:09 UTC
Post by Matti Kaki
[...]
Minäkin hämmästelin viikonloppuna kyseisen hernekeiton lihattomuutta.
Suorastaan naurettavaa kutsua moista *Perinteiseksi hernekeitoksi'.
Todellakin v*tuttaa moinen kuluttajan aliarvioiminen.
Vesa-Matti Sarenius
2008-03-03 15:11:28 UTC
Post by jarmot
Post by Matti Kaki
[...]
Oletteko ihan varmoja, ettei lihan pipertäminen murusiksi ole ollut juuri
kuluttajien idea? Ei sillä, minusta hernekeitossa pitää olla sattumia.
--
Vesa-Matti Sarenius, M.Sc. * * * * * * * * * * * * * * * * *
mailto:***@koivu.oulu.fi * Music seems to help the pain *
University of Oulu, Finland * * * * * * * * * * * * * * * * *
PenttiL
2008-03-06 08:03:49 UTC
Post by Vesa-Matti Sarenius
Post by jarmot
Post by Matti Kaki
[...]
Jos ao. hernevellin valmistaja käsittää oivaltaneensa, että perinteisen
hernekeiton potentiaalinen käyttäjäkunta alkaa olla sen verran
perinteistä väkeä, että purukaluston kunnon yms. takia muussattu eväs
menee sukkelammin alas koska ei tuki nokkamukia...?

-P
PenttiL
2008-03-03 15:36:50 UTC
Post by Matti Kaki
[...]
Silloin kun vielä liharuokaa söin, ostin joskus noita Jalostajan
hernekeittopurkillisia. Samaan käsitykseen minä olen päässyt, että
lihaan niissä ei varsinaisesti ole. Joitakin harvoja pieniä vaaleita
riekaleita, oletettavasti kudosta nahan ja lihan välistä ehkä antamassa
savuaromia joka sekin on mahdollista saada aikaan mausteella. Joko liha
on jauhettu pieneksi, tunnistamattomaksi jauhoksi tai sitä ei ole.
Kuten tässä on jo esitetty, kyseistä massaa voi käyttää jonkun pikaruoan
pohjana. Siihen voi lisätä esim. sipulia, valkosipulia, sinappia (
ketchuppia joka tosin keeliyttää keiton, mutta antaa makua ), erilaisia
lihajalosteita, makkaraa, keitettyä perunaa ja porkkanaa...;-) . Melkein
mielikuvitus on rajana. Jotkut hernemakkarat ovat aivan yhtä hyviä, ehkä
vähän halvempia. Olen kuullut, että jotkut käyttävät hernemakkaraa
eräänlaisena leikkeleenä leivän päällä, onhan siinä toki yhtä "paljon"
lihaa kuin lauantai-, tms makkarassa...;-)

Joku heren-, yms. keiton valmistaja voisi aivan hyvin lisätä
repertuaariinsa esim. herne-, ja lihakeiton sellisen pohjan josta
rehellisesti olisi myönnetty, ettei se sisällä mitään lihatuotteita ja
tarkoitus olisikin käyttää tuota eräänlaisena keiton pohjana jonkaitse
kukin voisi sitten ryydittää haluamillaan sattumilla. Esim. tuota
hernekeittoa ei tarvitsisi paljon muutella tähän tarkoitukseen.

-P
Jussi Pihlajamäki
2008-03-03 15:56:17 UTC
Post by PenttiL
[...]
Pirkan lihaton luomuhernekeitto:
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=product&productId=6410402013425
Jani Markkanen
2008-03-04 07:37:36 UTC
Post by PenttiL
Post by Matti Kaki
[...]
Hernekeittoon (ja muohin vastaaviin) tungetaan esim lehmistä utareet jne
joita ei voi oikein muualle käyttää. Siitä syystä ne myös jauhetaan
pieneksi ettei joudu pureskelemaan ja ihmettelemään koostumusta.

Jos haluaa kunnon hernekeittoa, pitää se tehdä itse kuten on jo moneen
kertaan täällä ehdotettu.

Ihmetyttää taas miten itsenään suuren luokan kulinaristina pitävä
roisto-Matti sekaantuu taas valmisruokiin ja puhumaan vielä
kunnollisesta ruoasta ja varsinkaan herkuttelusta.

Djp
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia että olen oikeassa.
Matti Kaki
2008-03-04 08:32:15 UTC
Post by Jani Markkanen
Hernekeittoon (ja muohin vastaaviin) tungetaan esim lehmistä utareet jne
joita ei voi oikein muualle käyttää. Siitä syystä ne myös jauhetaan
pieneksi ettei joudu pureskelemaan ja ihmettelemään koostumusta.
Vau. Tuotahan pitäisi alkaa myydä japanilaisille uudella nimellä
joka kertoo, että siinä on käytetty aitoa suomalaisen lehmän
utaretta. Vielä vähän poronsarvijauhetta mausteeksi niin siitä
tulisi varmaan myyntimenestys.
Post by Jani Markkanen
Ihmetyttää taas miten itsenään suuren luokan kulinaristina pitävä
roisto-Matti sekaantuu taas valmisruokiin ja puhumaan vielä
kunnollisesta ruoasta ja varsinkaan herkuttelusta.
No kun minä en osaa edes vettä keittää polttamatta sitä pohjaan.
Lauri Viljanen
2008-03-04 08:43:41 UTC
Post by Matti Kaki
No kun minä en osaa edes vettä keittää polttamatta sitä pohjaan.
No tähän löytyy helppo ratkaisu. Pyydä vaimoa keittämään vesi illalla
valmiiksi,nin aamulla ei tarvitse kuin lämmittää se ;)

-Lauri
Mika Pirhonen
2008-03-04 21:29:49 UTC
Post by Lauri Viljanen
Post by Matti Kaki
No kun minä en osaa edes vettä keittää polttamatta sitä pohjaan.
No tähän löytyy helppo ratkaisu. Pyydä vaimoa keittämään vesi illalla
valmiiksi,nin aamulla ei tarvitse kuin lämmittää se ;)
Piti juuri tämä vastaus antaa itse, mutta tarkistin varmuuden vuoksi,
onko joku muu kerinnyt jo ensin. ;-)
--
Mika

Valvo aina pienten lasten syömistä.
- BaBy:CarrOTS - miniPOrKKanOiTa iLman LiSäaineiTa -pakkauksen seloste
Lauri Viljanen
2008-03-04 10:06:25 UTC
Matti Kaki kirjoitti:

Mikset hae Tuusulan Lihansavustamolta rokkaa? On ihan toista kuin
purkki-hernarit.

-Lauri
Matti Kaki
2008-03-04 10:24:02 UTC
Post by Lauri Viljanen
Mikset hae Tuusulan Lihansavustamolta rokkaa? On ihan toista kuin
purkki-hernarit.
Kiitos muistutuksesta. Joskus kun muutimme Keravalle 80-luvulla,
kävinkin tuolla mutta sitten se jostain syystä unohtui. Nyt ei
tunnu nettisivu vastaavan. Onko firma vielä pystyssä?

www.tuusulan-lihansavustamo.fi/
Matti Kaki
2008-03-04 10:41:14 UTC
Post by Matti Kaki
Post by Lauri Viljanen
[...]
Löysin cachesta sivun ja soitin heille ja kyllä ovat toiminnassa.
Myymälä on auki ke-la. On kuulemma operaattorilla jotain vikaa
ja siksi nettisivut o0vat alhaalla. Myyvät sekä pakastettua että
purkitettua hernekeittoa joten sinne sitten suuntaan.

Ke-Pe 10-17
La 9-13 (ei kesälauantaisin)

Tulipahan juuri äsken vastaus Jalostajalta sähköpostitse:

- - -

Hei,

ja kiitos palautteestanne. Pahoittelen, että vastaaminen palautteeseen
on kestänyt sairastumisen vuoksi. Olen myös pahoillani, että tuotteemme
on aiheuttanut teille pettymyksen. Jalostaja hernekeiton liha on jauhettua
lihaa. Lihan rasvaisuuden vuoksi se on myös huonosti "näkyvissä" tuotteessa.
Liha jauhetaan keittoon, koska sen halutaan jakautuvan mahdollisimman
tasaisesti koko keittoerään. Palasina ollessaan liha tuppaa kasaantumaan,
jolloin sitä joissain tölkeissä olisi paljon, ja toisissa ei ehkä ollenkaan.
Jauhatuksesta huolimatta joka tölkissä kyllä pitäisi olla sen verran lihaa,
että sieltä sattumiakin löytyy.

Terveisin,
Oy Lunden Ab Jalostaja
Kuluttajapalvelu

- - -
Pasi Pikkupeura
2008-03-04 08:41:40 UTC
Post by Jani Markkanen
Hernekeittoon (ja muohin vastaaviin) tungetaan esim lehmistä
utareet jne joita ei voi oikein muualle käyttää.
Mikäs siinä. Onhan jauhetulla siannahalla täytetty sorkkaeläimen
ohutsuolikin Suomessa mitä suurinta grilliherkkua. Varsinkin
oluen ja sinapin kera.

Utareet ja muut tunnistaa tuoteselosteesta tekstistä "lihaan
verrattava valmistusaine". Liha merkitään tuoteselosteissa ihan
lihaksi, sanovat määräyksetkin.

Mutta arvaapas, mitä Iltalehden Markku Haapio pari torstaita
sitten ruokapalstansa lukijoille tarjoili:

Tämä taas on itsellenikin tutumpi:
Otto J. Makela
2008-03-04 12:19:38 UTC
Post by Pasi Pikkupeura
Mutta arvaapas, mitä Iltalehden Markku Haapio pari torstaita
http://static.iltalehti.fi/ruoka/passiruokaAML_h1.jpg
http://static.iltalehti.fi/ruoka/4275300_h2.jpg
Ainkin tuo ylempi näyttää ihan vuoriosterilta?
--
/* * * Otto J. Makela <***@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * * * * * * * */
Pasi Pikkupeura
2008-03-04 16:44:34 UTC
Hep hep.
McjukeH
2008-03-04 10:12:52 UTC
Post by Jani Markkanen
Post by PenttiL
Post by Matti Kaki
[...]
Ja tässä kohden herra puhuu pelkkää potaskaa.
Utareita EI käytetä ihmisravintoon!

Olen ollut teurastamolla yhden kesän töissä ja tiedän mihin
utareet menee.

-McJukeH
PenttiL
2008-03-04 11:05:22 UTC
Post by McjukeH
Post by Jani Markkanen
[...]
Nahkaa käytetään. (yleensä) Jauhettuna. Jos on käytetty,
tuoteselosteessa lukee siinä kohdalla siististi: "kamara". Oletettavasti
useimmiten käytetään sian kamaraa. Minkä ruhon osan kamaraa, sitä ei
kerrota tuoteselosteessa. Onhan lehmän lisäksi mm. tyttöpossullakin ns.
hinkit...;-)

-P

Ps.

"> Olen ollut teurastamolla yhden kesän töissä ja tiedän mihin
Post by McjukeH
utareet menee."
Mihin ne menee...?
McjukeH
2008-03-04 12:56:49 UTC
Post by PenttiL
Post by McjukeH
Post by Jani Markkanen
[...]
Post by McjukeH
utareet menee."
Mihin ne menee...?
Ne menee minkin rehuksi...tai ainakin silloin menivät,
kun olin tuolla Oulun Lihakunnan teurastamolla kesätöissä
kauan kauan sitten.
Ainakin silloin ne olivat luokiteltu ihmiselle sopimattomaksi
raaka-aineeksi, eli sen kielsi jokin asetus...
näin minua silloin kyseisen lafkan eläinlääkäri, joka
kävi kaikki lihat tarkastamassa, valisti.
Enkä oikein usko, että tuohon olisi tullut lievennyksiä.

Ne laitettiin ihan omaan säiliöön ja joku rehuvalmistaja haki
sen säiliön pari kertaa viikossa ja toi uuden tyhjän
säiliön tilalle, oli ihan omassa lukollisessa kylmätilassaan,
eli ei voineet edes mennä minnekään muualle.

-McJukeH

P.S
Tuo säiliö oli muuten ainoa asia joka minua etoi koko teurastamolla
olon aikana, kun siellä oli verisiä utareita ja seassa oli
hiukan maitoa, siihen ei yksinkertaisesti tottunut.
(Ei se veri, vaan se veren ja maidon sekoitus)
KK
2008-03-04 12:08:38 UTC
Post by Jani Markkanen
Post by PenttiL
Post by Matti Kaki
[...]
Aika riskin ottaa valmistaja. Hernekeittopurkin kyljessä mainitaan, että
sisältää sianlihaa, mutta viekas tehtailija tunkee keittoon ihan eri
eläinlajin utareita! Vai onkohan Janilla vain sittenkin vilkkaahko
mielikuvitus?

- k
Puakki
2008-03-04 03:47:57 UTC
Post by Matti Kaki
[...]
Suomen kansa "äänesti" kukkarolaan?

Meiran papusoppa purkissa (Turkulainen ilmaisu) oli sattuma-osuus erillisenä
pötkönä, työkaverini oli huomannut Jalostajan mössön huonomman laadun ja
reklamoi minulle

<Tarkistin purkin
Post by Matti Kaki
vielä kerran ja kyllä siinä kerrottiin, että purkissa pitäisi olla
"Peristeistä hernerkeittoa" ja aineksina herneen lisäksi sianlihaa
ja silavaa sekä lihapitoisuutta 5 %.
"Tarkistin" minäkin, on siinä kurassa lihaa hiutaleina, prosenteista ei
tiedä, Meiran purkissa lihaa +ihraa oli noin 20%

Puakki
Mikael Willberg
2008-03-07 14:03:00 UTC
Post by Puakki
<Tarkistin purkin
Post by Matti Kaki
[...]
Mää en oikein enää ymmärrä mihin tää lihapitoisuus juttu on menossa,
ilmeisesti suurintaosaa ihmisistä ei kiinnosta pätkääkään mitä
tuotteessa on.

Mää olen jo laittanut Wurstin ja Poutun tuotteet Ö-luokitukselle,
kinkut on vetistä mössöä yms.

Pohjat kuitenkin vetää Savukinkkusuikaleet (Pouttu ?), mun
ymmärryksellä tuommoisten pitäisi olla kinkusta tehtyjä suikaleita,
mutta selostus kertoo karmean totuuden: lihapitoisuus 50%, lihaa ja
lihaan verrattavia aineita 55%. *väristyksiä*

Mig
--
**** Mikael Willberg ********************************************************
* * Sekalaista taravaa myytävänä *
******** Finland **************** http://www.hyper.fi/~mig/forsale/ *********
Ari H
2008-03-07 14:48:14 UTC
Post by Mikael Willberg
[...]
Lukeehan se paketin kyljessä, että mitä niissä on. Ei se minusta
niin kauhean karmeaa luettavaa ole... Jos lihaa haluat, osta lihaa,
älä "lihajalostetta". Minä annan maun ratkaista. En toki usko että
nuo mainitsemasi savukinkkusuikaleet siinäkään kisassa pärjäisi,
mutta ei se lihaprosentista johdu...
--
"Ja pilkut huusivat tuskissaan: 'Lisää vaseliinia, lisää vaseliinia!'"
From-kentän email-osoite on validi, siitä ei tarvitse poistaa mitään.
KK
2008-03-07 21:19:51 UTC
Post by Ari H
Post by Mikael Willberg
[...]
Sivistysmaissa ei kaikkea tarvitse tehdä itse, vaan esimerkiksi leivän
päälle voi kinkun ostaa valmiiksi paistettuna, ilmakuivattuna, palvattuna,
mutta kuitenkin maukkaana ja korkealaatuisena.

- k
Pasi Pikkupeura
2008-03-07 22:17:55 UTC
Post by KK
Sivistysmaissa ei kaikkea tarvitse tehdä itse, vaan esimerkiksi leivän
päälle voi kinkun ostaa valmiiksi paistettuna, ilmakuivattuna, palvattuna,
mutta kuitenkin maukkaana ja korkealaatuisena.
Et kai vai taas yritä viitata siihen, ettei Suomesta muka saisi hyviä
lihatuotteita? Saa niitä, jos niitä vain viitsii kaupasta ostaa.
Toki täytyy käydä hiukan Siwaa isommassa ruokamarketissa ja tutkia
hyllyjen antimia.

Harjoittavat tukkuliikkeet jopa maahantuontia niilta osin kuin esim
ilmakuivattua sian lihaa ei ole kotimaiselta tuottajalta saatavilla.

Itse napisisin enemmänkin tuoreen lihan saatavuudesta (siipikarjasta
nautaeläimiin), ja siitä, kuinka niukahkosti eri ruhonosia on myynnissä.

Eikä siinä auta aina edes erikoiskauppaan meneminen. Niinkin simppeli
asia kuin naudan potka on jopa paikallisessa lihakaupassa erikseen
tilattava tuote (ei ne siitä ekstraa veloita mutta silti), kun
ulkomailla ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, ja potkakiekkoja voi
valkata valmiiksi pakattuna liha-altaasta.

Kalatuotteiden ja äyriäisten kohdalla, varsinkin jos pakastamatonta
haluaa, täytyy vain tyytyä maantieteellisiin realiteetteihin.
Topi Linkala
2008-03-08 09:38:35 UTC
Post by Pasi Pikkupeura
Post by KK
[...]
Onneksi asun kävelymatkan päässä Hakaniemen hallista. Mutta yksi, mikä
pitää tilata täälläkin, on kunnon kana. Jos haluaa kolme kiloisen tai
suuremman kanan, joka ei heti kuivu kun paahtaa uunissa, niin tilattava
on. Stockan herkussa on joskus näkynyt hyllytuotteena mutta nekin ovat
oleet erikoiserää eikä pysyvää tuottetta.

Topi 'Kalkkuna on jo liian iso eikä edes maistu samalta.' Linkala
--
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are
always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
"How come he didn't put 'I think' at the end of it?" - Anonymous
Puakki
2008-03-10 04:32:39 UTC
Post by Topi Linkala
Post by Pasi Pikkupeura
Post by KK
[...]
Vieläkö myydään naudan luita, eikös Prioni-sairaus piileksi juuri luiden
ytimissä ja selkärangassa?
Post by Topi Linkala
[...]
Olen kerran lapsena nähnyt "valkovatsuri-kanan", sen muisto ei häivy
mielestäin.
Kaverini kehui "sipulinen-kanakeitto" makua, siihen kuului paketti
Koskenlaskijaa ja Mustapekka
"En usko, että amerikkalaiset alkavat kuljettaa meitä Alaskaan"? B. R.
PenttiL
2008-03-10 07:38:50 UTC
Post by Puakki
Post by Pasi Pikkupeura
[...]
Paitsi torihallien lihatiskeiltä saa ydinluuta, myös monien isompien,
aivan tavallisten markettien hyvin varustetuilta lihatiskeiltä ja
kylmävitririineistäkin saa usein valmiiksi pätkittynä naudan ydinluuta.
Yleensäkin hyvässä keittolihassa on jonkin verran (ydin)luuta mukana,
tämä on tietysti makuasia. Muuten, erittäin hyvän ja halvan "liha"keiton
saa pelkistä "luista" joita myydään joskus erittäin edullisesti, usein
valmiiksi pakattuina. Näistä tulee erittäin hyvä lihaliemi kun ne ensin
keiton keittämistä uunitetaan.
Post by Puakki
eikös Prioni-sairaus piileksi juuri luiden ytimissä ja selkärangassa?
Nykyään itse syön pelkkää kalan lihaa (ja ruodot mukana niistä mistä
pystyy ), mutta vaikka ehdin erilaisia lihatuotteita, mm. juuri
luukeittoa syödä ties kuinka monet kerrat ei ainakaan minuun ehtinyt
purra. Liekö hyvää tuuria...

-P
Pekka Lahdenmäki
2008-03-10 08:58:26 UTC
Post by PenttiL
Paitsi torihallien lihatiskeiltä saa ydinluuta, myös monien isompien,
aivan tavallisten markettien hyvin varustetuilta lihatiskeiltä ja
kylmävitririineistäkin saa usein valmiiksi pätkittynä naudan ydinluuta.
Usein sitä joutuu erikseen kysymään, ja sitten löytyykin, luultavasti
takahuoneen teurasjätesäkistä.

Hauskaa asiassa on se, ettei moisesta moskasta yleensä tarvitse maksaa.
No joo mun kokemus on Stockmann.

Olkaa rohkeampia pojat. Minäkin olen arka hissukka, mutta jos
lihakeittoa tai muuta pörkölttiä teen, vaadin saada luuta, ja jos en
saa, käperryn ympärilleni suojaavaan sykkyrään.
Pekka
Puakki
2008-03-10 04:19:30 UTC
Post by KK
Post by Ari H
Post by Mikael Willberg
[...]
Omavaraisuuden oloissa, 20-30 luvun Grönlannissa Thulen seuduilla, Peter
Freutchen nautti eskimoiden ruokaa, suoraan luonnosta, ja säilykkeinä!
Parhaassa kirjassaan "Navarana" en muista nähneeni arvostelua kuvottavaa,
kertaakaan?
Myöhemmin, aiheiden ehdyttyä mainitaan myös ruon maku...
Post by KK
mutta kuitenkin maukkaana ja korkealaatuisena.
Sivistysmaassa voi myös luonnosta keräämällä valmistaa maukkaan ja
korkealaatuisen aterian, jota voisi tarjota vaikka Luculluksen syötäväksi

Puakki
Jussi Pulkkinen
2008-04-26 10:18:34 UTC
Puakki kirjoitti:

Post by Puakki
Sivistysmaassa voi myös luonnosta keräämällä valmistaa maukkaan ja
korkealaatuisen aterian, jota voisi tarjota vaikka Luculluksen syötäväksi
Kerrohan miten menetellä esimerkiksi helmikuussa, keskisessä Suomessa.
Post by Puakki
Puakki
tv jp
Puakki
2008-04-27 01:44:42 UTC
Post by Jussi Pulkkinen
Post by Puakki
Sivistysmaassa voi myös luonnosta keräämällä valmistaa maukkaan ja
korkealaatuisen aterian, jota voisi tarjota vaikka Luculluksen syötäväksi
Kerrohan miten menetellä esimerkiksi helmikuussa, keskisessä Suomessa.
Otetaan v. 2006 suolattuja rouskuja pivollinen, kiehautetaan niitä 5
minuuttia (liika suolan poistamiseksi, ja toiseksi "Yme käskee ryöpätä
Kangasrouskut kahteen kertaan"/ Yme = Yrjö Mäkinen
Koska en tehnyt toista ryöppäystä ennen suolausta, se taika tulee tehtyä
samalla.

Sitten kylömässä vedessä jäähdytetyt rouskut pilkotaan, niiden sekaan
silputaan sipulia, 1/2 ltr seosta kohden lorautan korkillisen etikkaa.

Tarjotaan peruna ruoan kanssa, lisätään sieniin kermaa tavan mukaan (itse
laitan kevytmajoneesia)

Otetaan vuoden 2001 kuivattuja Suppilovahveroita, tai Mustatorvisieniä,
annetaan "vettyä" vartti vedessä, ja eikun pannulle ja "kuivataan" kosteus
vähemmäksi, öljyä, sipulia, suolaa, kansi päällä hetken (Yme varoitti
jossain artikkelissaan "sienien valmistuksessa lämpötilan tulisi kohota
hetkeksi 90 asteeseen"/ Rouskuissa ryöppäys sen hoitaa)

Viimeaikoina olen sienipaistosen lopuksi laittanut päälle pari
aamupalajuuston siivua, se korvaa kermat.

Nostin tammikuussa Maa-artosokan satoa, maa oli sulaa, ei tullut kaikkea
käytettyä, istutin osan takaisin. On vielä osa maassa nostettavissa.
Nyt voi jo Maskussa voikukkaa laittaa salaattiin

On korjattava vielä toinen katiska ja eikun mereen särkiä pyytämään, on
vieläkin jääkaapissa särkifileitä (myös Seipi ja Pasuri?) jemmassa

Porkkana ja herne on kylvetty,_ +4,5 C

Puakki

Mikael Willberg
2008-03-08 06:04:26 UTC
Post by Ari H
Post by Mikael Willberg
[...]
Karvan verran on tuo nimi harhaanjohtava, vähän kuin "Leivontakarkeita
jauhoja" pussissa olisi puolet sahanpurua ja puolet jauhoja. Jos noita
myytäisiin vaikka "pizzasuikaleina" niin se olisi minusta jo ihan ok.

Mig
Puakki
2008-03-09 05:46:02 UTC
Post by Mikael Willberg
Post by Puakki
<Tarkistin purkin
Post by Matti Kaki
[...]
Siskonmakkarassa lihaa lienee vain nimeksi?
Mutta on hyvvee keitettynä- akka laittaa joskus!

puakki
Jorma Moll
2008-03-09 06:11:50 UTC
Siskonmakkarassa ......
joo, mutta kun se on lainvastaista, sanottiin jossakin. Tasa-
arvolain, pitäisi olla veljenmakkara myös. :-)

yst. terv. J.M.
k***@helsinki.fi.invalid
2008-03-09 08:40:58 UTC
Post by Jorma Moll
Siskonmakkarassa ......
joo, mutta kun se on lainvastaista, sanottiin jossakin. Tasa-
arvolain, pitäisi olla veljenmakkara myös. :-)
Eikö veljenmakkara ole kovaksi keitetty siskonmakkara?
Kaj
Pasi Pikkupeura
2008-03-09 09:41:57 UTC
Post by Puakki
Siskonmakkarassa lihaa lienee vain nimeksi?
Kyllä siskonmakkara ihan lihaisa makkara on. Siihen on jotensakin
vain iskostunut halvan makkaran leima.

Varmaan siitä syystä on myös ainoita raakamakkaroita paikallisissa
kaupoissa.
Post by Puakki
Mutta on hyvvee keitettynä- akka laittaa joskus!
Toki! Baijerilaisittain vielä makean sinapin kera!

Kehaisenpas tähän väliin Lidliä, kun viime syksyn teemaviikolla
olivat ottaneet weisswurstia valikoimiinsa.

Weisswurst und brezel, bitte. Ja vehnäolutta päälle.
Mikael Willberg
2008-03-10 14:05:06 UTC
Post by Puakki
Post by Mikael Willberg
Mää olen jo laittanut Wurstin ja Poutun tuotteet Ö-luokitukselle,
kinkut on vetistä mössöä yms.
Siskonmakkarassa lihaa lienee vain nimeksi?
Mutta on hyvvee keitettynä- akka laittaa joskus!
Viimeksi taisin saada siskonmakkarasoppaa, kun äitimuori teki muksuna
ja se oli ainakin ihan hyvää, en sitten teidä sen sisällöstä. Mikäli
isoäidillä oli jotain sanomista asiaan niin ne makkarat oli haettu
kauppahallista, tod. näk. Wigreniltä.

Mää ainakin syön lihan lihana ja makkaran sitten b-luokkaisena ja
käristettynä. Camping ja HK:n sininen on ihan jees 8-)

Mig
Jukka K. Korpela
2008-03-04 10:01:27 UTC
Post by Matti Kaki
Päätin ostaa kunnon hernerokkaa ja Citymarketissa olikin tarjouksessa
3 purkkia JALOSTAJAN perinteistä hernekeittoa 2 eurolla
Nämä parodiat Kuningasvalittajasta alkavat jo olla vaarallisia. Melkein
satutin itseni teräviin kulmiin, kun kieriskelin lattiassa aivan
kippurassa. Se, että näppäimistö meni vaihtoon, koska olin juuri
ryystämässä kahvia, menee vielä Internetin käytön tavanomaisten vaarojen
piikkiin. Mutta kuka vastaisi, jos olisin halkaissut kalloni, kysyn
vain!

Joku sanoo päättäneensä ostaa _kunnon hernerokkaa_ ja sitten samaan
hengenvetoon kertoo ostaneensa purkkihernekeittoa. Aivan hervotonta. Ja
tarkkaan ottaenhan siinä ei ole mitään epäloogista - siitä vain puuttuu
kuvaus "ja sitten muutinkin mieleni".

Jotkut ovat väittäneet, että purkkihernekeitosta saa syötävää, kun
siihen panee kunnolla palvikinkkua sekaan. Mutta eikö rokassa pitäisi
olla herneitäkin?

Ohjaan jatkot varaventtiiliin.
--
Jukka K. Korpela ("Yucca")
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/
Heikki Heinonen
Ja minä ohjaan sen takaisin. Voitte tunkea ne soppapurkit perseeseenne.
KK
2008-03-04 12:18:32 UTC
Post by Heikki Heinonen
Post by Jukka K. Korpela
Post by Matti Kaki
[...]
Ota ihan rauhallisesti kuitenkin. "Yucca" vain jälleen osoittaa
ymmärryksensä todellisen tason. Tietenkin purkkirokka on parempaa, kuin
jokin hätäisesti kotikeittiössä keitetty puoliraaka hernevelli. Erityisesti
Jalostajan rokka, jossa herneet todellakin ovat pääosin rikkoutuneet, on
monen todellisen kulinaristin suosikki. Oikeassa, riittävän pitkään
haudutetussa rokassa herneitä ei tietenkään enää juurikaan erota, eikä rokka
saa olla liian paksuakaan. Juuri sellaista oli oikea Jalostajan rokka.
Harmillista vain, jos Jalostajan rokan laatu sattumien osalta tosiaan on
laskenut.

- k
Turo Juurakko
2008-03-04 11:23:19 UTC
Post by Matti Kaki
Päätin ostaa kunnon hernerokkaa ja Citymarketissa olikin tarjouksessa
3 purkkia JALOSTAJAN perinteistä hernekeittoa
Jos haluaa kunnon hernerokkaa, niin eiköhän se pidä metsästää ja kaataa
itse.
McjukeH
2008-03-04 12:58:13 UTC
Post by Turo Juurakko
Post by Matti Kaki
[...]
Pitääkös herneetkin kasvattaa itse kasvimaalla?

:-)

-McJukeH
Jussi Pulkkinen
2008-04-26 10:22:09 UTC
Turo Juurakko kirjoitti:
Post by Turo Juurakko
Jos haluaa kunnon hernerokkaa, niin eiköhän se pidä metsästää ja kaataa
itse.
Ne herneet?

tv jp
Mika Pirhonen
2008-03-04 21:21:59 UTC
Post by Matti Kaki
3 purkkia JALOSTAJAN perinteistä hernekeittoa 2 eurolla joten siitä
ostamaan ja herkuttelemaan kunnollisella ja jo vuosikymmenien ajalta
tutuksi tulleella Jalostajan hernekeitolla.
Virhe! Kuvittelit saavasi syötäväksesi kallista Jalostajan hernekeittoa,
vaikka olit tietoisesti ostanut halpahintaista JALOSTAJAN hernekeittoa.
Post by Matti Kaki
vielä kerran ja kyllä siinä kerrottiin, että purkissa pitäisi olla
"Peristeistä hernerkeittoa" ja aineksina herneen lisäksi sianlihaa
Peristeinen herner ei ole läheskään sama tuote kuin perinteinen herne.
Post by Matti Kaki
Puhelua olen nyt odottanut kolmatta päivää eikä sitä ole
kuulunut. Laitoin vielä netin kautta viestiä Jalostajalle josko nyt
ehtisivät vastaamaan.
Ei muuta kuin adressi vetämään Tukesiin, Supoon ja Kampaamoliittoon!
Post by Matti Kaki
eikä sähköpostia. Olin luullut, että tuo Jalostajan hernekeitto oli
virheellinen ja purkkiin oli erehdyksessä joutnut kasvishernekeittoa
Kauheaa! Jalostaja on tehnyt hernekeittonsa kasvisherneistä!